SMKA
AL-IRSHAD
LAPORAN
PEMANTAUAN PERTAMA
PROGRAM
PERUNDINGAN SISTEM AMALAN
PERSEKITARAN BERKUALITI (5S)UNTUKSMKA
AL- IRSHAD, KEPALA BATAS
18
JANUARI 2015
LAPORAN KEMAJUAN
PEMANTAUAN SATU,
PROGRAM PERUNDINGAN AMALAN
PERSEKITARAN BERKUALITI BAGI SMKA
AL IRSHAD, KEPALA BATAS
1.0
PENDAHULUAN
Pemantauan
pertama telah dilakukan pada 14 Januari 2015 setelah lima minggu dari ceramah untuk semua
wakil organisasi yang telah diadalak pada 4 Disember 2014. Agenda yang
dirancang bagi lawatan pemantauan pertama adalah :
·
Meneliti
tugasan yang diberikan bagi mengwujudkan dokumen amalan 5S awalan,
·
Memantau
keadaan semasa sebelum amalan 5S dilaksanakan di sebanyak mungkin kawasan kerja bagi mengenalpasti cabaran yang
ada.
·
Perbincangan
akhir bersama Pengurusan dan Jawatankuasa Amalan 5S.
2.0
MENELITI TUGASAN YANG DIBERIKAN
Pihak
sekolah telah membuat sebahagian dari tugasan yang diberikan oleh Perunding.
Pihak Urusetia sekolah hanya menyediakan :
·
Jawatan
kuasa Pemandu,
·
Jawatankuasa
kecil
·
Mencadangkan
11 zon kerja
·
Polisi
dan objektif Amalan 5S,
·
Cadangan
untuk melancarkan dan melakukan red tag policy.
Perunding
telah memberikan beberapa cadangan penambahbaikan bagi menjadikan apa yang
disediakan menepati kehendak amalan 5S termasuk :
·
Semua
Jawatan kuasa dan Zon perlu mempunyai Carta Organisasi yang disediakan dengan
gambar dan berwarna. Setiap Jawatan kuasa dan zon perlu mengwujudkan jawatan
setiausaha bagi tugasan mencatit minit dan mengumpul dokumen yang perlu bagi
Jawatankuasa berkenaan.
·
Memandangkan
SMKA Al Irshad juga mengwujudkan Jawatan kuasa kecil Pelabelan dan Dokumentasi
maka struktur juga diwujudkan serta aktiviti dilakukan seperti Jawatan kuasa
kecil yang lain. Perunding telah menerangkan apakah aktiviti yang tergulung
kepada Jawatan kuasa kecil ini.
·
Semua
Jawatan kuasa kecil dan zon mempunyai ahli nya dalam 2 atau tiga orang ahli
melainkan Jawatankuasa Audit ahli perlu minima 12 orang.
·
Wujudkan
tugas dan tanggongjawab bagi semua jawatan utama dan Jawatankuasa kecil serta
zon.
·
Sediakan
surat perlantikan bagi semua jawatan utama Amalan 5S,
·
Mesyuarat
perlu diadakan bagi semua Jawatan kuasa dan Zon sekurangnya 1 kali sebelum
pemantauan kedua dilakukan,
·
Polisi
Amlan 5S dan objektif perlu disediakan dengan lebih menarik mengunakan kertas
sijil serta perlu ditandatangani dan bertarikh. Sediakan bilangan yang
mencukupi untuk semu fail dan sudut amalan 5S. Perunding menegor untuk membaiki polisi dan objektif supaya tidak sama
dengan SMK Seri Muda.
·
Carta
perbatuan pengamalan 5S perlu disediakan dengan meletakkan aktiviti yang
dirancang dan tarikh sebenar dijalankan. Pastikan perancangan dilakukan hingga
Disember 2015.
·
Warna
zon yang ditetapkan hanya digunakan bagi pelabelan yang am sahaja manakala bagi
pelabelan buku, fail, kotak majalah warna zon tiada kaitan dimana Jawatan kuasa
Pelabelan akan menetapkan kod warna bagi subjek buku, kod warna bagi fungsi
fail, kod warna bagi tahun, tingkatan dan sebagainya.
·
Semua
fail perlu ada halaman kandongan dan separator yang bertanda yang mana
contohnya telah dibincangkan disesi bimbingan petang 13 Januari 2015.
Perunding
telah menerangkan kepada ahli Jawatan kuasa yang hadir terhadap kandongan
bimbingan yang diberikan pada 13 Januari kerana ramai tidak menghadirinya dan
apa yang dikongsi mempunyai kaitan dengan memperbaiki tugasan pertama yang
diberi.
3.0
MEMANTAU KAWASAN KERJA
Perunding
hanya sempat melawat seberapa kawasan
kerja bagi melihat keadaan semasa kawasan kerja juga mengenalpasti kawasan
kerja yang mencabar. Secara keseluruhan keadaan bagi mengamalkan amalan 5S
adalah tidak mencabar melainkan kepada bilik stor pentadbiran sahaja. Hampir
semua meja guru bebas dari barangan dibawah meja dan Bilik Kemahiran hidup juga
hanya perlu penyusunan dan pelabelan dilakukan.
Bagi
mengamalkan amalan 5S disemua kawasan kerja perlu :
·
Menyusun
barangan dan dokumen mengikut penjenisan dan melabelkan tempat meletakkan
barangan.
·
Bagi
barangan yang diletakkan dilantai simen, wujudkan garisan kuning sebagai petak
barangan atau alatan dan labelkan didinding barangan yang diletakkan.
·
Bagi
buku, susun mengikut subjek dan labelkan buku dengan nombor urutan menggunakan
kertas warna yang telah ditetapkan oleh Jawatankuasa Pelabelan serta sediakan
indek bagi memudahkan pencarian,
·
Bagi
fail, labelkan semua fail mengikut fungsi dengan warna yang juga yang
ditetapkan oleh Jawatankuasa Pelabelan. Sediakan indek fail bagi memudahkan
pencarian,
·
Semua
kotak terpakai yang dijadikan tempat simpanan perlu dibalut dan dilabelkan isi
kandongannya.
·
Semua
pelabelan perlu disediakan dengan computer dengan font minima 18 dan bukan
tulisan tangan.
4.0
PERBINCANGAN AKHIR.
Perunding
mengadakan perbincangan akhir bersama
dua dari Jawatankuasa Pemandu. Perunding menyatakan bahawa mesyuarat
penutup ini dilakukan bagi setiap kali lawatan pemantauan untuk membincangkan
kedudukan pengamalan dan memberikan peluang wakil yang hadir bertanyakan
perkara yang meragukan mereka. Perunding menerangkan kedudukan pemantauan
dimana jika dibandingkan dengan sekolah
lain, pengamalan di SMKA Al Irshad tidak mempunyai halangan yang mengancam pengamalan
melainkan stor pentadbiran sahaja.
Perunding mengulangi
beban tugas yang perlu dilaksanakan sebelum lawatan pemantauan kedua yang
dijadualkan pada 9 – 12 Februari 2015. Tugasan ini telah dibincangkan semasa
bimbingan perunding yang termasuk:
·
Membetulkan
dokumen persediaan awalan yang telah dilakukan oleh Perunding bagi melicinkan
perjalanan amalan 5S,
·
Mengadakan
mesyuarat sekurang-kurangnya sekali bagi semua Jawatankuasa dan zon dan
diminitkan,
·
Melakukan
red tag policy dan rekodkan apa yamg dilakukan sebelum pelancaran,
·
Melancaran
amalan 5S yang perlu dilakukan sebelum lawatan kedua Perunding,
·
Melakukan
aktiviti sisih sepenuhnya,
·
Mengwujudkan
fail yang berkaitan bersama halaman kandongan bagi semua Jawatan kuasa dan zon.
·
Mula
melakukan aktiviti susun,
Perunding
mengharapkan semua tugasan dan cadangan penambahbaikan yang diberikan
dilaksanakan dan aktiviti SUSUN dimulakan dengan merujuk kepada panduan penyusunan
yang Perunding telah berikan pada bimbingan yang telah dilakukan pada 13
Januari 2015.
6.0 PENUTUP
Perunding
meminta pihak serkolah untuk berbincang dengan Puan Nordini tentang lawatan dan
sekiranya ada permintaan ceramah khas yang diperukna dari perunding.
__________________________________________________________________________________________
GOTONG-ROYONG SISIH SELURUH BANGUNAN SEKOLAH
24 JANUARI 2015
8.00 PAGI
Dirasmikan oleh Pengetua SMKA AL-IRSHAD
Tuan Hj. Abdul Halim bin Abdul Hamid
Para pelajar sedang mendengar taklimat aktiviti gotong-royong sisih 5S
Pelajar sedang mendengar arahan dari guru di venue aktiviti sisih
Pelajar sedang mengemas Bilik PJK
Pelajar sedang mengasingkan item-item yang perlu disusun semula
_______________________________________________________________________________
Bahan-bahan yang telah disisih
Bahan-bahan sisihan yang belum dikelaskan
No comments:
Post a Comment